pátek 2. února 2018

...pro Míšu s mámou

 a nejen pro ně....
Protože pořád čekám na látky na deku....tak jsem si na dnešní dopoledne vymyslela náplň práce. Ušila jsem dva batůžky s podšívkou a z toho druhého šití udělala fotonávod.

To je on.


Jsou potřeba dvě látky, vrchní a podšívková. Já vzala vrchní dost třepivou, musela jsem dělat švy
normální patkou a ne pachworkovou, na kterou jsem zvyklá. Třepivost nevadí, švy jsou schované, protože podšívka...

Spotřeba látky:
2 obdélníky 40x30 / cm , batoh je vyšší než širší / látka vrchní, v mém případě s motýlci,
2 obdélníky 40x30 podšívky, jiná obyčejná látka, co je doma....
2 obdélníky 10x28 na dutinku
2 obdélníky 6x cca 20, já měla dva zbytky, nakonec stačil jeden
šňůra na stahování a popruhy, cca 4 m, podle toho, komu ten batůžek je, dětem méně, ale pozor, je to dvojité.....

Nastříhané díly...


Vyžehlené....


Na dolní ouška vyžehlíme pruh 6x20 cm na polovinu. 


Okraj látky  přiložíme k vyžehlenému středu, vyžehlíme, otočíme pruh a uděláme to i na druhé polovině. Potom obě složené části dáme na sebe a zase vyžehlíme. Sešijeme na straně otevřené nebo klidně na obou stranách. V tom případě nejdříve volné části, potom teprve stranu s přehybem.


Z pruhu odstřihneme na ouška 2 x 6 cm a cca 8 cm na horní zavěšovací ouško.


Teď ušijeme dutinku.
 2x
Vezmeme pruh látky 10 x 28 cm, na kratší straně přehneme do rubu látky 1/2 cm, vyžehlíme, ještě jednou ohneme 1/2 cm, zase vyžehlíme nebo našpendlíme, Na stroji sešijeme. To uděláme na všech stranách obou dutinek. Hotové vyžehlíme, přehneme na polovinu na lícovou stranu a vyžehlíme.


A začneme skládat.
Líc.
Lícem nahoru na výšku položené. Vyznačíme si střed / přehneme látku nahoře na polovinu, zarýhneme nehtem , to samé na dutince, a rýhy položíme na sebe..../. Dutinku přihladíme a minimálně třemi špendlíky přichytíme. Vezmeme rubový díl a přiložíme ho jeho lícem na líc motýlkové....v mém případě....jinak  samozřejmě na líc venkovní látky. Líc na líc.
Sešijeme.


Zadní díl.
Označíme si střed /rýha/. Na ten našpendlíme přehnuté horní ouško na zavěšení, přehybem do látky.



Na to položíme dutinku středem na střed / rýha na rýhu a ouško.../. Přiložíme rubovou látku líc na líc.. Sešijeme.
Pozor, je tam víc vrstev, aby se něco neposunulo a nebylo pak křivě....
Šít pomalu....


Vyžehlit  z rubu i líce horní šev pečlivě. Dutinka směrem do rubové látky, pak bude "trčet" nad oběma spojenými látkami......


Rozložíme zadní díl naležato lícem nahoru, na něj položíme druhý díl lícem proti líci /dovnitř /. Urovnáme přechody látek proti sobě, tu přechodovou část se švy....


Málem jsem zase zapomněla !!!!!
Na rubovou stranu, položenou naležato, přišpendlíme spodní ouška přeložená napůl, směrem do látky, ne ven !!!!!! Pozor na špendlík, jeho špičku, aby nebyl blízko bočního švu, kde budeme šít a mohla bys zlomit nebo jen ohnout jehlu....


Díly sešpendlíme, vrchní látka proti vrchní, rubová proti rubové. Na kratší straně, rubové / na dně batůžku /, neprošijeme cca 15 cm, aby prošla tvoje ruka při obracení na líc.
Ušijeme na stroji dokola až na otvor...., švy vyžehlíme, aby se nitě zatáhly v látce.
Odstřihneme růžky, aby se dobře tvarovaly rohy po obrácení.
Otočíme na líc.


Dno rubové látky srovnáme, ten otvor pečlivě vyžehlíme, sešijeme na stroji nebo v ruce těsně vedle kraje....


Obrátíme rub do batůžku, roh do rohu pěkně vytlačit, uhladíme, vyžehlíme.


Já měla jen zbytek motýlkové látky, na zadní straně, co je ouško na věšení, mám tedy motýly letící do stran, zatímco na lícové straně letí zdola nahoru....Tak pozor na vzory u některých látek, ujasnit si, co je nahoře a dole, co kam směřuje....


Po vyžehlení prošiju horní šev batůžku pod dutinkou dlouhým stehem na zpevnění  vršku.


Konec vrchní nitě....


Protahování tkanice.
Polovina, cca 2 m v mém případě, zleva doprava dutinkou přední a zpět zadní. Spojit oba konce, udělat uzel.
Druhá polovina tkanice, navléct zprava doleva přední dutinkou a zpět  zadní. Spojit konce, udělat uzel.


Uzel prostrč spodním ouškem, potom na stoji zmenši otvor prošitím ouška tak 3x sem a tam....A nebo udělat ještě jeden uzel, aby byl velký....Nebo oboje.
Taky můžeš ušít ouška rovnou kratší, tj proužek menší než 6 cm, to samé i s dutinkou nahoře, může být užší. Ale já to mám radši volnější.


A je to.
Délku popruhů přizpůsobit tomu, kdo bude batůžek nosit....


A ještě jeden ušitý, uvnitř kostička, ještě nemá popruhy, už nemám tkanici.


Tak ať se to povede.
Hezký den všem.

1 komentář:

  1. Tak to je naprostá pecka. Jste moc šikovná :-) . Já mám dvě děti, tak s sebou pořád nosím spoustu věcí, tak jsem se rozhodla, že by si ten starší už mohl nějaké věci nosit sám :-) . Už jsem koukala, jak vybrat dětský batoh na https://www.tamaiti.cz/blog/barevne-batohy-od-frugi-potesi-kazdou-ratolest/ , tak mu musím nějaký objednat, ať ho má na jaro, až začneme chodit na výlety.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a brzy zase na viděnou...

...dneska mě žebra

 bolí hrozně, asi se přidala i zpětná změna jara k zimě.....A vstavala jsem levou zadní a ještě asi nebyla moje, hihihi. A vůbec k lepšení n...