úterý 3. ledna 2017

...Když je leden bílý, je sedlákovi milý Je-li teplo v lednu, sahá bída ke dnu...

Koukala jsem na mé oblíbené stránky s pranostikami, tahle mi připadala velmi pravděpodobná i v naší době. Sedlák = zemědělec, to máme i dnes, že...A každý rok je nějaká kalamita pro jejich práci, pak je nutno , aby stát = Evropa pomohl dotacemi...voda, sucho, vítr, bezvětří, velké teplo, mrazy...znáte to...
Tento způsob zimy se mi taky nelíbí. Včera to bylo krásné, až idylické počasí. Pak silnicemi a ulicemi projela auta, autobusy, trolejbusy a hle...idyla pryč. Včera mrzlo, dneska je jeden stupeň na nulou a stejně je venku pocitově daleko větší zima. To dělá ta vlhkost. Ta je všude...
Hory v mlze, víc fouká, je to vidět na dýmu z Trmické teplárny. Na druhé fotce uprostřed za břízkami vpravo...


Procházím byt, moje sídlo v rohu kanape...


Škoda, že fotky nevoní, pro prázdnotu obsahu jsem sklenici otevřela a hmmm, to voní. Před Silvestrem jsem na honem udělala z poloviny pekingského / čínského ?? / zelí  kimči. Protože Maangchi je v Pařiži a dělala kimči z  mladého zeleného česneku s natí a tím mě inspirovala. To tady v našem obchodě nenajdu, naťový česnek, možná ve vietnamské specializované prodejně. Jsem vděčná za pórek a hlavně mladou cibulku s natí. Tak jsem udělala klasiku, do dvou sklenic, ta jedna už je skoro prázdná, jíme to ke všemu, myslím tím oběd, večeři.
Půlka zelí osolená hodně s málo vodou, aby zelí poměklo, pak vyprané. Mrkev nahrubo z mixéru, plátky potřebují déle kvasit..., mladá cibulka i s natí, česnek, zázvor, lžíce škrobu a voda / svařit spolu /, slazení 1 lžíce stévie , půl hrnku sušené chili mleté. Smíchat, naplnit sklenice, 2-3 dny kvasit..pozor na výbuch víčka a dát radši na podnos, nezavírat napevno, pak do lednice zavřené.
Loni jsem koupila celou sklenici 200 g chili papriček pro tento účel a bude vybraná, už je tam jen na 1x. Zase ale malá porce zelí, na celou hlávku jeden celý hrnek / americké míry ze sady odměrek, jsou i u nás, např.v Tescomě /. Je dobré je mít, při cizích receptech je to jako originál a člověk nemusí hledat něco podobné velikosti a vše přizpůsobovat....Zase jsem pěkně odbočila, to jsem celá já. Chtěla jsem jen podotknout, že ještě mám pastu z chili papriček, ta je ale peprnější, s tou musím opatrněji...Takže nákup nových sušených ještě odložen / informace pro dceru, aby "náhodou" nekupovala.../.


A tady je ten zbyteček kimči z  první sklenice. Je pravdou, že u nás to jde rychleji na odbyt než nakládané okurky. Ty otevřu  na něco...a pak to vnucuji, aby se to dojedlo a nepřišlo na zmar....Dneska ale budu dělat salát ze zeleniny čerstvé, co je v lednici, okurka, rajčata, ledový salát. Sůl, pepř, olivový olej, jablečný ocet... Jdu pomalu vařit....


Dcera je ještě dneska s vnoučkem doma, nakonec ho bolelo ouško, museli v Olomouci na pohotovost a pak kapat a kapat do všech hlavových otvorů...Takže nakonec dobře, že necestovali, to by zdraví moc neprospělo. Takže si s ní v mezičase povídám na tabletu přes "mesenžr"....
Už jsme probraly oblečení, vaření, rýmu a práci.
Tak, já jdu...
Přeji hezký den všem.


1 komentář:

  1. Milky, ty máš také skvelé receptíky na rôzne zeleninky!!!
    Nemám v chladničke žiadne zásoby, ale keď budú, niečo si urobím podľa teba :-)
    U nás dnes krásne bielo :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a brzy zase na viděnou...

...dneska mě žebra

 bolí hrozně, asi se přidala i zpětná změna jara k zimě.....A vstavala jsem levou zadní a ještě asi nebyla moje, hihihi. A vůbec k lepšení n...