čtvrtek 29. října 2015

...dneska z jiného soudku,

byla jsem ve městě. I když nebylo přímo počasí na fotografování a procházky, něco obrázků jsem udělala.....

Naše město, neříkám moje rodné, protože jsem se narodila v Děčíně, kam Tisá tenkrát okresem příslušela....Naše město bylo vždycky osídleno převážně německým  obyvatelstvem. Největší skupinou a i nejbohatší občané byli Židé a Němci, bylo to město uhlí, chemie a strojírenství. Ale na druhou stranu plné spolků, jak německých, tak českých, parků a promenád. Němci si vždycky potrpěli na pořádek, domy byly výstavní, ale omítky jsou na dobových fotkách poznamenané přítomností uhlí a průmyslu. Po válce, kdy velká část obyvatel byla odejita kamsi...do Německa, osídlilo se Ústí směsicí vnitrozemců. Jako třeba moji rodiče přišli do vesnice Tisá, maminka v 15ti letech od Humpolce, tatínek v 16ti ze Staré Huti u Dobříše. Typické bylo, že přišli mladí z jedné vesnice, čas je potom odvál buď zpět domů, nebo jinam v republice a nebo zůstali. Jako moji rodiče. Maminčiny dvě sestry s rodinami. Otcův jediný bratr. Tady bylo domů, práce a bydlení dost. A ne každý si vážil toho bydlení a živobytí takřka zadarmo, protože zadarmo to, samozřejmě, nebylo. To jen tak vypadá ve starých filmech.
Nové obyvatelstvo se přizpůsobilo svému tmavému průmyslovému městu, tak jim ani nevadily demolice celých ulic a čtvrtí, které komunisti v 70.letech provedli. Lidi nastěhovali do panelákových krabic okolo města a teď se všichni diví, že je střed města bez života...
Zůstalo několik ulic, kde jedna část je starý výstavba, druhá plná krabic s prostorami, které nikdo nechce do pronájmu...myslím pro obchody, plno plochy a nanic....
A ještě horší bylo / a je/ období přistěhování našich tmavších spoluobčanů ze Slovenska a bůhví odkud. Co si pod tím přílivem nepracujících matek se spoustou dětí a otců, co rozšafně vysedávali/jí/ po parcích a hospodách / mladí u automatů a bratr často pase sestry, sorry..../komunisti představovali, jaký přínos ???, to si tedy nedovedu představit. A proto vznikla  ta nechvalně známá ghetta...pro nás jen místa, kde je vybydleno, nepořádek, po půdách bydlí desítky lidí i bez příbuzenského vztahu, všechno se mele spolu a dohromady....a kdo z nich pracuje????
...ten, kdo z nich pracuje, většinou žije po boku majority, mám spoustu známých z nemocnice, kdy žijí v lepším rodinném prostředí než bílí soukmenovci....A jde to....
Bohužel, je to smutné , ale počátek byl za komunizmu. Moje teta byla vdova s domkem, ráda se pěkně oblíkala a musela se postarat o vše okolo sebe, elektriku, vodu, teplo, dům taky pořád něco potřeboval...a nikdy od nikoho nedostala žádnou POMOC....A byli i tací z druhé komunity, co měli kupu dětí, otcem byl tu bratranec, pak jiný bratranec, pak někdo "bílý", pak zase někdo odjinud... a ona zůstala sama s kupkou dětí...obec se snažila, uhlí na zimu zadarmo, pak oblíknout a zaplatit dětem školu v přírodě, pak doplatky energií.....A jak dopadly děti ???? jedna dcerka na E55, potom drogy...druhá ....ne, nebudu zlá, už tak jsem napsala něco, co jsem neměla v úmyslu....Jen jedno jsem chtěla tímhle vyjádřit.
Když někoho naučíte, že dostane všechno BEZPRACNĚ, tak si na to rychle zvykne a bere to jako SAMOZŘEJMOST.
Potom se člověk nediví, že dochází ke střetům např. v TV, o paterčatech, kdy jasně bylo řečeno do kamery, že oni jídlo neohřívají, to nejedí...A my, my, já a můj muž ??? Jíme to, co máme, vaříme čerstvé, ohříváme zbylé, nic nevyhazujeme a pak na mě křičí cikánka ve městě, u nádraží, že jí nedám padesátku na "jídlo pro dzeti...".

A dost !!!! Jsem dneska nějaká nenaladěná, to to město.....Plné zdravých lidí, poflakujících se dopoledne po náměstí....

Vedení města se v posledních 20ti letech snažilo a snaží. Ulice jsou čisté, nové chodníky, přechody, všude uklizeno, na náměstí jsou stánky trhovců, prosperuje sport, nový stadion na fotbal, a hokej je taky opravený, divadlo v cajku, nové trolejbusy a autobusy...a stejně se nezavděčí každému....

Mám to tu ráda.....

tady byly největší vily továrníků...


v současnosti obřadní síň a z jedné strany umělecká škola...


za mého mládí Dům pionýrů...


To je  hlavní ulice, dříve Fučíkova, dneska Masarykova....Vpravo stará, vlevo paneláky, v dáli výletní zámeček Větruše a vlevo za ním, na hoře, hrad Střekov...


Londýnská ulice, kde vždycky .....byla lékárna, jedna ze dvou ve městě. Už není, všude jich je plno jiných....


Pohled na neslavně známý park s předraženými lavičkami...ale to už mi jel trolejbus domů....


Prošla jsem si město, nakoupila, co potřebuju....i nepotřebuju, ale toho jen maličko....
Jdu dovařit oběd, pak budu došívat deku pro švagra. A chystat se na víkend na domku.
Hezký den všem.


1 komentář:

  1. Milko chápu tvoje pocity. je těžké vidět ty co nic nedělají, ničí a zase dostávají.
    Město vypadá pěkně, je vidět že se o starou výstavbu starají.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a brzy zase na viděnou...

...ano, upadla jsem

 v koupelně a mám zlomená žebra. K této přesné informaci jsem dospěla po dvou dnech utrpení, jednoho celkem krátkého času ponížení před zdra...